Thursday, August 14, 2008

Untuk renungan bersama... UiTM Di Hatiku....


Assalamualaikum dan salam sejahtera buat para pembaca dan rakan bloggers sekalian.. Kali ini saya akan membincangkan tentang isu yang hangat diperkatakan sekarang iaitu UiTM..

Sebagai salah seorang diantara 125,000 orang mahasiswa UiTM, saya adalah diantara mereka-mereka yang menentang sekras-kerasnya cadangan Tan Sri Khalid iaitu Menteri Besar Selangor yang mahu membuka UiTM kepada bukan Melayu dan bukan bumiputera.

Ingin saya tekankan disini, walaupun Tan Sri Khalid tidak mempunyai hak didalam urusan pengambilan pelajar dan pelaksana polisi UiTM, saya melihat statement Tan Sri Khalid amat merbahaya dan membawa keburukkan kepada kedua-dua parti politik. Ini kerana ianya akan dimanipulasikan oleh ahli-ahli politik untuk menggunakan isu ini demi kepentingan peribadi.

Saya bukan hendak menjadi "racist" disini. Cumanya, orang Melayu selama ini tidak pernah mempersoalkan penubuhan Sekolah-sekolah Jenis Kebangsaan yang khas dibuka untuk kaum tertentu. Sedangkan Sekolah Kebangsaan dibuka untuk umum. Begitu juga dengan IPTA dan IPTS di negara ini. Jika kita melihat statistik di IPTA di negara kita (selain dari UiTM), ianya didominasi oleh bukan melayu. .. Dan orang melayu masih tidak bersuara dan mempertikaikan tentang isu ini. Kerana pengambilan pelajar ditentukan oleh sistem meritokrasi yang mana sesiapa yang cemerlang akan mendapat tempat di IPTA dan juga IPTS.

Sebagai orang Melayu, saya bertuah kerana mendapat pembelaan daripada MARA. Keputusan SPM saya tidak memberangsangkan bahkan saya tidak mendapat tempat langsung baik di SEMUA IPTA dan juga Politeknik. Lalu saya mohon untuk meneruskan pengajian saya di Kolej Profesional MARA. Saya diberi peluang kedua oleh MARA yang menawarkan saya kursus Diploma in English For Communication di Kolej Profesional MARA Indera Mahkota, Kuantan Pahang. Saya diberi biasiswa iaitu elaun pelatih sebanyak RM265 sebulan dan yuran pengajian saya ditanggung sepenuhnya oleh MARA. Selama 3 tahun saya berusaha dan memperoehi segulung diploma yang melayakkan saya untuk menyambung pengajian saya di peringkat Ijazah Sarjana Muda. Kini saya di tahun 2 dan tinggal setahun lagi untuk saya menamatkan pengajian saya. Saya akan berusaha bersungguh-sungguh untuk memperjuangkan nasib bangsa saya berbekalkan ilmu yang telah saya perolehi. Terima Kasih buat MARA dan UiTM yang membantu saya.

Saya menceritakan kisah saya ini bukanlah untuk menyakiti mana-mana pihak. Tetapi saya hendak bangsa saya sedar betapa besarnya pengorbanan pemimpin-pemimpin terdahulu untuk menjadikan MARA sebagai sebuah organisasi yang memboleh orang melayu bergantung.. Oleh sebab itu saya amat sensitif apabila ada pihak yang "mengusik" MARA.. Cukuplah kita telah berikan kuota sebanyak 10% kepada bukan bumiputera untuk menyertai MRSM. Sebenarnya, kita telah banyak bertolak ansur.. Janganlah cuba bermain dengan api Tan Sri Khalid...

Jika alasan beliau itu kerana hendak melihat anak melayu bersaing dan lebih cemerlang, saya rasa tidak perlu membuka kuota tersebut.. Sudah terbukti kejayaan demi kejayaan sudah ditempa oleh graduan UiTM. Daripada Menteri, CEO dan Juga Pegawai-Pegawai baik di sektor swasta dan kerajaan rata-rata adalah daripada sistem UiTM.. Jadi, Siapa kata orang Melayu tidak berkualiti???

Kepada yang lain, saya tidak berniat untuk menjadi racist dan perkauman, cuma saya marah apabila ada pihak yang tidak bertanggungjawab yang cuba untuk mencetuskan sesuatu yang memberi faedah kepada diri mereka dan memberi kerugian kepada kita semua... Saya rasa sudah adil kiranya UiTM dibuka hanya untuk bumiputera. UTAR, Manipal dan lain-lain lagi dibuka khas untuk kaum tertentu.. Apalah salahnya jika UiTM tidak diganggu gugat...

Kepada para Siswa dan Siswi UiTM sekalian, marilah kita bersama-sama bersungguh-sungguh untuk menguasai ilmu dan janganlah alpa lagi, (lihatlah posting saya yang sebelum ini).. Janganlah alpa dan leka dengan duniamu yang tidak menjanjikan apa-apa melainkan kerugian. Jangan asyik sibuk nak terlibat dengan masalah sosial.. sedar dan bangkit dari lenamu wahai bangsaku..

Kita yang akan memimpin negara di masa hadapan dan sekaranglah masanya untuk kita bersatu dan merangka masa depan kita agar menjadi sebuah bangsa yang berjaya...

Untuk renungan bersama.. sama-samalah kita hayati lirik lagu ini:

UiTM Di Hatiku

Wujudmu di sini di tanah anak merdeka
bagai obor ilmu memayungi putera-puterinya
pelopor hidup budaya bangsa, agama dan negara
membentuk akhlak manusia agar jadi sempurna

Ku yang melangkah kesini ingin mempelajari
rahsia di muka bumi dengan cara hakiki
tunjukkan aku jalan ilmumu untukku menuju
destinasi cita-cita negara dan bangsaku..

Majulah bangsa.. maju negara
berkat usaha jaya MARA
kami berikrar akan berjasa
hingga kita berjaya demi bangsa

watikah yang kumiliki
kan ku semat dihati
janji ku pada pertiwi untuk menabur bakti
ku sempurnakan seikhlas hati
membela negara

doa restu ayah bondaku
untukmu semua
UiTM... Usaha Taqwa Mulia...

7 comments:

sjankan said...

www.chedet-unlimited.blogspot.com

Apa pandangan saudara dalam pengambilan pelajar luar negara?

melayuangkat said...

Assalamualaikum Anakku,

ITM atau sekarang UiTM juga sentiasa dihati Mak Cik.

Mak Cik berharap kamu dan rakan-rakan akan sentiasa belajar bersungguh-sungguh, berusaha lebih untuk mencapai cita-cita masing masing.

Banyakkan membaca buku-buku yang tidak terikat kepada bidang yang diambil sahaja.

Jangan banyak berpolitik atau membuang masa EMAS yang tidak akan kembali lagi dengan kerja kerja yang kurang berfaedah.

Cari atau berkawanlah dengan kawan kawan yang berakhlak baik.

InsyaAllah, kamu akan berjaya nanti dengan erti kata kejayaan yang sebenarnya.

MalayMind said...

Ya, inilah melayu yang kita mahu. Menimba ilmu tanpa henti dan memartabatkan perjuangan bangsa.

Tapi sayangnya, anak muda kita semakin lari dari perjuangan mengejar ilmu.

Sedingin Salju said...

Bagoih! ha, nilah dia anak muda melayu yang orang melayu harapkan untuk memperjuangkan anak bangsa melayu.

Aku heran betoi. Pasai apa hak orang melayu, melayu sendiri dok bodoh pi bagi kat orang? Orang lain, kalau hak dia, hampa toksah dok kata dah, tobat dia tak bagi punya walau suku inci pun.

Kepada yang mengeluarkan idea bangang ni, nak peringat sikit. Dulu hang pun dapat juga keistimewaan, ni pasai apa hang nak bagi hak melayu kat orang? janganlah pasai politik hang nak gadai habeh maruah dan kedaulatan bangsa hang sendiri. Akai takdak.

kepada mahasiswa dan mahasiswi UITM, jagalah hak-hak yang hampa ada. Janganlah kerana ingin mencapai suatu cita-cita, maruah, bangsa serta hak sanggup digadai. Walau pun saya bukan melayu, tapi saya bercakap berdasarkan sejarah Malaysia. Orang yang tahu sejarah sahaja akan faham semua ini.

Kepada pejuang-pejuang melayu pula, berhati-hati pabila berkata-kata. jangan sampai terguris hati kawan-kawan. harus diingat, hak melayu, tetap hak melayu. Tapi, hati rakan-rakan bukan melayu, harus dijaga. Beri penerangan pada mereka seluas-luasnya tentang hak melayu.

ingat, ini amat penting. Kita sudah lihat sekarang, segelintir melayu sudah mula ingin menggadaikan maruah bangsa dan hak semata-mata ingin mencapai cita-cita politik mereka.

Kini, andalah yang diharapkan untuk memberi penerangan kepada bukan melayu tentang hak-hak melayu dan bumiputera.

Dan mereka yang mementingkan diri ini, telah mula menghasut golongan yang langsung tidak memahami sejarah Malaysia supaya hak serta maruah bangsa digadai untuk kepentingan politik mereka. Ini amat-amat merbahaya sekali.

jadi, tolong bangun dan perjuangkan hak melayu ini supaya tidak tergadai pada orang lain.

Fadzil Hashim said...

Bagus saudara nie dapat belajar tetapi saudara harus melihat Bangsa Melayu yang lebih besar! Saudara mungkin lahir dari sistem UiTM yang telah dikotorkan pencapaianny oleh VC ibrahim Shah yang tidak lagi mempunyai jati diri seperti dahulu. Ingat cadangan Tan Sri Khalid hanya untuk kursus yang tertentu yang memerlukan pengiktirafan antarabangsa. Harus diingat, UitM adalah milik bumiputra bukan melayu sahaja.

wanitaumnolumut said...

khalid tua tahu apa...tahu nak kuasa...tengok selangor tu...tak ke manapun orang melayu..selangor memang dh baju bawah warisan...cuma kini, dah banyak samsing dalam kerajaan negeri. pemimpinya bogel pun boleh selamba...cuma nak ingatkan orang melayu, terutama orang uitm....dulunya, orang melayu cukup bangga dengan itm...teruskan perjuangan.....kekalkan hak melayu sampai bila bila

emey said...

saya dapat tawaran blaja di kpmim...elaun pelatih tu mmg sume dpt ke???ataupun hnye yg tertentu saje??