Friday, July 11, 2008

Ceramah Perdana Ezam, Hamdan Taha & Khir Toyo di Shah Alam

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat para pembaca dan para sahabat bloggers sekalian. Baru-baru ini saya menghadiri Ceramah Perdana anjuran UMNO Bahagian Shah Alam. Para panel terdiri daripada Bekas Ketua Angkatan Muda PKR Sdr Ezam Mohd Nor, Bekas Ketua Pemuda PKR Sdr Hamdan Taha dan Mantan Mentri Besar Selangor, Datuk Seri Dr Khir B Toyo. Tujuan saya menghadiri majlis tersebut adalah untuk mendapatkan input untuk membolehkan saya menganalisa perkembangan politik semasa negara.

Pertama, Ucapan daripada mantan mentri besar Selangor, Ada sesetengah hujah beliau yang saya setuju seperti kedudukan Orang Melayu Pasca Pilihanraya Umum (PRU) Ke -12. Memang benar, kedudukan orang melayu terutama didalam sosio-politik agak tercabar selepas PRU Ke-12 yang lalu. Kita dapat lihat di negeri-negeri yang dikuasai oleh Pakatan Rakyat (Kecuali Kedah & Kelantan), pembahagian Exco dan jawatan didalam pentadbiran Kerajaan Negeri tidak memberi kelebihan kepada orang Melayu. Saya sememangnya berpegang kepada prinsip bahawa hanya UMNO yang memperjuangkan nasib bangsa melayu.. Saya melihat PKR, adalah sebuah parti yang tidak berprinsip. Prinsip mereka hanyalah untuk menaikkan atau mengangkat DS Anwar Ibrahim sebagai PM...

Kedua, ucapan daripada Sdr Hamdan Taha, Saya sememangnya tidak bersetuju dengan hujah beliau dengan menyatakan bahawa faktor dan punca kekalahan teruk Barisan Nasional pada PRU ke-12 ini berpunca daripada ketidak puas hati oleh kaum bukan Melayu terutama kaum Cina. Mungkin ada yang bersetuju dengan saya dan mungkin ada yang tidak, tetapi didalam pemerhatian saya, faktor kekalahan BN pada PRU ke-12 adalah berpunca daripada Kerajaan yang lemah dan gagal mendapat kepercayaan rakyat. Sdr Hamdan juga turut mengungkit peristiwa berdarah 13 Mei tahun 1969 dengan menyatakan kekalahan teruk BN pada masa itu berpunca daripada Sentimen Perkauman. Memang benar, "Racial Flair-up" pada tahun 1969 menyumbang kepada prestasi yang buruk oleh BN. Akan tetapi, pada pendapat saya, itu hanyalah faktor yang kecil atau pun "subfactor" yang menyebabkan BN kalah. Faktor yang besar adalah kerana Kerajaan dibawah pimpinan Tunku Abdul Rahman ketika itu lemah dan gagal menyeimbangkan kedudukan ekonomi diantara kaum lalu menyumbang kepada Rusuhan Kaum.

Jadi, apa yang hendak saya utarakan ini, Faktor EKONOMI lah yang memainkan peranan penting didalam jatuh bangun sesebuah negara. Saya rasa Sdr Hamdan perlu mengkaji sedalam-dalamnya tentang peranan ekonomi didalam pembangunan dan kejatuhan sesebuah NEGARA... Jangan diungkit tentang rusuhan kaum dan sepatutnya, kita harus menoleh ke hadapan, bukannya kebelakang. Ya, memang benar jika kita tidak mengkaji sejarah dan tidak tahu sejarah kita akan tidak mengenali asal-usul kita. Tetapi harus diingat, Sejarah juga membuktikan ada kelemahan yang dilakukan oleh pihak tertentu dahulu. Jadi yang penting ialah, kita harus mengkaji Kesilapan yang pernah dilakukan dahulu. Kerana pepatah Inggeris yang suka digunakan oleh Tun Dr Mahathir :

" Those who do not learnt from history will be tormented by repeating their mistakes"...

atau bermaksud:

"Barangsiapa yang lupa akan sejarah dan akan didera dengan mengulangi kesilapan mereka berkali-kali."

George Santayana

Begitu Juga dengan Saudara Ezam,

Ada hujah yang saya bersetuju dengan beliau dan ada juga yang saya tidak berapa setuju. Pada pandangan saya, beliau tidak sepatutnya bercakap mengenai prinsip kesetiaan dan sebagainya. Ini kerana beliau mempunyai sejarah lompat ataupun keluar daripada UMNO dan menjadi penaja lepada penubuhan Parti Keadilan Rakyat. Saya berpendapat Ezam adalah seorang yangsetia kepada Individual sahaja dan juga beliau tidak yakin terhadap perjuangan UMNO sebelum ini. Kita perlu mencintai Parti kita yang memperjuangkan nasib bangsa Melayu. Jika kita tidak bersetuju dengan cara atau pendekatan pimpinan parti, Suarakan secara terbuka didalam adalah lebih berkesan. Saya mungkin tidak tahu permainan atau percaturan politik didalam UMNO kerana saya hanyalah seorang ahli biasa sahaja dan masih muda... (Jika ada tersilap fakta dan kenyataan saya harap dimaafkan).

Saya cuma menyuarakan pandangan saya sebagai seorang Semut didalam UMNO. Apa yang saya harapkan agar pucuk pimpinan sedar kehendak akar umbi dan sesiapa yang memegang jawatan didalam PArti supaya janganlah memutar belitkan fakta untuk anda mengecapi apa yang anda impikan.

Saya mengalu-alukan kedatangan Ezam dan Sdr Hamdan ke pangkuan UMNO dengan mengharap anda akan dapat memberikan nafas baru didalam transformasi UMNO agar kita dapat memulihkan UMNO dan menaikkan semula kedudukan orang melayu di masa mendatang..

Hidup Islam..Hidup UMNO dan Hidup Melayu..

Percayalah bahawa jawatan yang anda pegang adalah AMANAH RAKYAT dan HARAPAN RAKYAT dan janganlah anda menghampakan atau terlepas dari AMANAH itu.. apapun yang kita lakukan adalah Lillahita'ala (Kerana Allah Taala)

Sekian.

2 comments:

Cheguman said...

Asslamualaikum,
Ekonomi memang memberi pengaruh besar pada kestabilan negara. Tidak perlu pergi jauh, kalau poket si ayah kering, maka anak-anak akan susah.

Saya bersetuju bahawa kerajaan yang lemah adalah punca penolakan rakyat terhadap parti yang sedang memerintah. Namun saya lebih bersetuju bahawa kerajaan yang baik mempunyai rakyat yang baik.

Rakyat yang baik adalah seperti anak yang baik. Anak yang gemar menentang bapanya, adakah anak yang baik?

Wallahu'alam.

mylivingwall.com said...

Satu pos yang bernas.

Kami ingin terbitkan pos saudara di laman berita kami di http://mylivingwall.com
dan link pembaca ke blog saudara.

All the best.

mylivingwall.com