Monday, July 7, 2008

Parti Pembangkang perlu lebih matang.....

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera kepada para sahabat bloggers dan para pembaca yang dihormati sekalian. Dibawah adalah petikan artikel dari Utusan-online yang melaporkan berkenaan insiden di perhimpunan protes sejuta rakyat baru-baru ini. Ulasan dan kupasan saya diakhir artikel ini...

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Protes harga barang dicemari londeh seluar


Alak kemudian melakukan aksi yang lebih berani dengan menunjukkan punggungnya sambil menjerit, “jilat, jilat jubur korporat sedap.”


PETALING JAYA 6 Julai – Perhimpunan Protes Sejuta Rakyat – Protes Sampai Turun membantah kenaikan harga minyak anjuran pakatan pembangkang mencetuskan insiden yang memalukan apabila seorang penyanyi jemputan bertindak liar melondehkan seluar di hadapan para peserta perhimpunan itu ketika membuat persembahan di Stadium Kelana Jaya di sini lewat petang ini.

Insiden itu telah membawa kepada pergaduhan antara hadirin apabila mereka membaling botol air ke arah pentas dan cuba menyerbu penyanyi itu dan rakan-rakan kumpulannya gara-gara tidak berpuas hati dengan perbuatan tersebut.

Semasa kejadian, Alak, penyanyi lelaki kumpulan Carburetor Dung, sedang menyanyikan lagu berjudul Mari Nyanyi Menjilat sebelum bertindak melondehkan seluarnya. Sambil membelakangkan diri ke arah penonton dan menunjuk-nunjukkan punggungnya, Alak kemudian menjerit perkataan ‘jilat’ berkali-kali.

Insiden yang berlaku sekitar pukul 7 petang itu dilihat telah menjatuhkan air muka penganjur yang sejak awal pagi tidak henti-henti cuba ‘mengajar’ kerajaan Barisan Nasional (BN) bagaimana untuk mentadbir negara tetapi ia akhirnya gagal menganjurkan satu protes yang mudah dengan jayanya.

Difahamkan, sekitar 700 anggota Unit Amal Pas telah bertindak meninggalkan stadium selepas kejadian itu kerana tidak berpuas hati dengan pengisian berbentuk konsert hiburan yang disediakan oleh penganjur.

Penyanyi berkenaan pula dipercayai dibelasah oleh segelintir hadirin ketika dia dibawa keluar dari Stadium Kelana Jaya walaupun perkara itu seolah-olah cuba disembunyikan oleh pihak penganjur.

Ahli jawatankuasa penganjur perhimpunan itu, Tah Moon Hui memberitahu pemberita, penyanyi itu hanya terjatuh kerana terkena botol air yang dibaling orang ramai yang berang dengan kejadian tersebut.

“Mestilah jatuh kalau kepala terkena sesuatu,” katanya ketika ditemui selepas kejadian itu.

Beliau bagaimanapun enggan mengulas lanjut apabila diberitahu mengenai insiden penyanyi itu dipukul yang berjaya dirakamkan oleh jurugambar.

Penyanyi Carburetor Dung yang berusia awal 20-an itu ditampilkan oleh pihak penganjur sebagai selingan antara ucapan para pemimpin pembangkang sebelum menunggu ucapan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Salah seorang ahli PKR, Othman Mustafa berkata, tindakan biadap penyanyi itu yang menunjukkan aksi tidak sopan telah menimbulkan kemarahan penyokong pembangkang.

“Sepatutnya mereka menjemput penyanyi nasyid, ini mereka jemput penyanyi kumpulan underground yang berkelakuan tidak senonoh.

“Perbuatan tersebut cukup memalukan sehingga membuatkan keadaan kami tidak selesa,” katanya kepada Utusan Malaysia.

Menurutnya, penyanyi itu juga menunjukkan aksi lucah mengunakan isyarat tangan.

Selepas kejadian itu, pengurus pentas yang bertanggungjawab membawa penyanyi itu, Hishammuddin Rais tampil memohon maaf.

Dalam nada suara yang sebak, beliau berkata:

“Kita tidak merancang perkara-perkara seperti ini. Pihak penganjur mengambil tanggungjawab sepenuhnya, orang yang perlu dihukum adalah saya.”

Penjelasan beliau itu mendapat reaksi negatif para penonton. Hishamuddin diboo oleh para peserta perhimpunan itu.

Nasib penyanyi kumpulan Carburetor Dung tidak diketahui tetapi penganjur perhimpunan memberi jaminan bahawa dia dan kumpulannya selamat.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Komentar.

Pada pandangan saya, insiden ini tidak sepatutnya berlaku. Ini kerana ianya akan membuka lagi pekung di dada pimpinan pembangkang yang selama ini melaungkan bahawa merekalah pejuang Islam yang sebenar, merekalah yang betul dan kerajaan BN yang sentiasa salah. Bukan hendak menyebelahi mana-mana pihak, ini kerana saya melihat isu ini dari perspektif seorang rakyat biasa yang mengharapkan pemimpin yang dipilih akan dapat melaksanakan tanggungjawab yang diberikan secara betul.

Jika benar merekalah parti yang "perfect", mengapa terjadinya insiden yang memalukan ini. "In the first place," mengapa mereka mengundang artis underground yang sememangnya kita tahu akan sikap mereka yang radikal dan mengikut perasaan mereka dalam mengekspresikan perasaan mereka. Sepatutnya, para jawatankuasa penganjur Perhimpunan protes ini lebih teliti tentang "flow" dan aturan majlis supaya "kena" pada tempatnya. Saya memuji tindakan Unit amal PAS yang bertindak keluar daripada lokasi perhimpunan itu setelah insiden tersebut.

Membelasah penyanyi itu tidak akan membersihkan nama penganjur yang sudah tercalar. Malah ianya akan memburukkan lagi imej dan kredibiliti Pakatan Rakyat.

Jika kita lihat parti pembangkang di luar negara terutama di negara-negara maju, kita dapat lihat kredibiliti dan kematangan yang ditunjuk oleh mereka setaraf dengan parti yang memerintah. Inilah yang rakyat harapkan dari Pakatan Rakyat agar menjadi lebih matang dan berfikiran terbuka untuk menyelesaikan isu-isu semasa negara terutama isu rakyat.

Pada perspektif saya, saya melihat pembangkang didalam sesebuah parlimen negara bukanlah sebagai musuh, tetapi sebagai sumber rujukan dan panduan agar kerajaan akan melaksanakan dengan teliti dan dengan adanya check & balance dari kedua-dua pihak, ianya akan dapat memberikan impak yang amat positif kepada sesebuah negara. Bukan maksud saya supaya kerajaan tunduk kepada pembangkang, tetapi saya mohon agar pihak kerajaan dan pembangkang supaya muhasabah diri dan kembali kepada ajaran Nabi Muhammad S.A.W yang menyeru umatnya supaya sentiasa bermusyawarah dalam membincangkan sesuatu isu.

Apabila adanya two-way communication dikalangan kedua-dua pihak, barulah kita akan dapat mengurangkan kontreversi dan mempertingkatkan efficiency kerajaan agar segala hasrat dan dasar dapat sampai kepada rakyat jelata...

Saya amatlah mengharapkan agar kita semua renungkan.. apakah natijah sebenar perjuangan kita.. adakah kerana kepentingan diri atau kepentingan rakyat dan negara....???

Renungkanlah...

3 comments:

melayuangkat said...

WakaumSalam anak angkat cyber,

Dulu PAS nak berdemonstrasi bangkang Ella dan Mas Idayu. Mak Cik tak setuju cara mereka ini. Ini mengaibkan Ella dan Mas Idayu. Tegurlah dengan berbincang dengan Ella dan Mas Idayu, mungkin beri pendapat untuk mereka buat persembahan yang 'sopan'.
Mereka cari makan dengan menyanyi.

Mungkin Allah swt hendak tunjukkan pada PAS supaya jangan angkoh dan aibkan orang lain.

Sebaliknya, show Ella dan Mas Idayu biasa saja.

Mereka, ahli PAS kena tunjuk 'belakang' pula. Entahlah, kita insaf sahajalah dari insident ini.WaAllahuAlam.

Cheguman said...

Assalamualaikum,
Pandangan tuan serasi dengan tulisan saya di http://waadat.blogspot.com
Saya baru masukkan artikal terbaru yang mengupas kecenderongan sesetengah pihak yang mengagumi idealism tanpa menoleh pada keterbatasan yang perlu diambilkira dalam proses membina negara.

Saya akan masukkan link ke blog ini.

Desperado said...

Salam...

Padan dengan muka deme...sapa suruh buat hal...kan dah kena belasah!

www.pilihananda08.blogspot.com