Tuesday, July 22, 2008

Pembelian Mercedes-Benz untuk Exco dan Pegawai Kerajaan Negeri Terengganu... Relevan atau Tidak?


Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua pembaca dan rakan-rakan bloggers sekalian. Pertama sekali saya ingin memohon jutaan kemaafan kerana tidak dapat untuk "update" blog saya ini kerana kesibukan dan jadual yang padat.. Rasanya, tidak terlambat untuk saya mengulas berkenaan dengan Isu Pembelian 14 Mercedez Benz oleh kerajaan negeri Terengganu.

Saya mengikuti isu ini dari saat pengumuman pembelian kereta tersebut sehinggalah keputusan oleh Y.A.B PM berkenaan dengan larangan menggunakan Kereta tersebut.

Pertama sekali saya ingin mengulas berkenaan dengan Pembelian Kenderaan tersebut. Pada pandangan saya, pembelian kereta Mercedes Benz Kompressor E200 oleh Kerajaan Negeri Terengganu amat tidak relevan sekali. Ini kerana ianya bercanggah dengan polisi kerajaan yang mewartakan mesti menggunakan kereta nasional sebagai kereta rasmi. Sedangkan Menteri Pertanian, Dato' Mustapa Mohamed menggunakan Proton Chancellor dan PM sendiri mengguunakan Proton Perdana, Exco kerajaan negeri hendak "Lawan-tokey" dengan menggunakan Mercedes.

Yang Keduanya, jika dilihat dengan persepsi rakyat terhadap BN dengan keputusan drastik dalam PRU ke-12 yang lalu, tindakan sebegini akan melemahkan lagi kedudukan BN di mata rakyat. Rakyat akan menilai, Bukankah wang berjuta ringgit yang dibelanjakan untuk membeli kenderaan tersebut dapat diagihkan kepada orang miskin, biasiswa sekolah dan banyak lagi untuk kepentingan rakyat.

Pembelian kereta Mercedes ini juga melihatkan betapa lemahnya kepimpinan Pak Lah yang masih membenarkan kenderaan itu digunakan sebagai kereta tetamu.. (Saya tahu siapa tetamu tu..). Ini Menampakkan Pak Lah tidak mempunyai leadership yang tinggi dan amat lemah sehingga Mentri Besar boleh dikatakan memijak kepala beliau. Sepatutnya Pak Lah haruslah lebih tegas dan melarang terus penggunaan kenderaan tersebut dan mengarahkan kereta tersebut dijual semula.

Saya harap posting saya kali ini jangan disalah erti. Bukan hendak mengata, bukan hendak menuding jari dan bukan hendak menjadi biadap terhadap pemimpin, tetapi bagaimanakah saya harus menghormati pemimpin yang tidak menunjukkan teladan yang baik???

"Kepimpinan melalui teladan haruslah menjadi amalan bersama..."

3 comments:

azlishukri said...

saudara tidak bersendirian..

Cheguman said...

depa ni tak sensitif langsung. Kot budak2, boleh gak aku tarik telinga.

azlishukri said...

InsyaAllah akan saya maklumkan kepada saudara jika ada program2 yang seumpama itu.