Saturday, September 13, 2008

wahai bangsaku.. masih utuhkah jatidirimu???


Assalamualaikum dan salam sejahtera diucapkan kepada para pembaca dan rakan bloggers sekalian. Sudah hampir 3 minggu saya menyepikan diri dari dunia blogging. Ini kerana berbagai isu timbul dan penangkapan Raja Petra (RPK) dan lain-lain lagi dibawah ISA menyebabkan saya mengambil keputusanuntuk berehat seketika dari "berblogging". Kali ini saya akan membincangkan tentang bangsa saya, iaitu Melayu.. Seperti posting saya yang sebelum ini, ramai sudah maklum dengan statement saya mengenai nasib bangsa melayu masa kini... pada osting yang sebelum ini, saya banyak menyalahkan golongan muda-mudi dan belia yang menjadi masalah kepada kita.. Kali ini saya akan membincangkan mengenai apakah yang punca sebenar masa;ah tersebut???

Baru-baru ini saya bersama beberapa orang teman telah minum-minum kopi di Mc'Donalds di bandar melaka. Sedang asyik kami berbual mengenai kenangan silam zaman persekolahan tiba-tiba salah seorang dari rakan saya menyuarakan tentang rasa tidak puasn hati beliau terhadap anak seorang VVIP didalam kampus kami.. Apabila mendengar ceritanya, adalah difahamkan pelajar ini adalah anak seorang yang tinggi di UiTM Malaysia.. Mengikut perkhabaran, anak beliau ini telah terlibat didalam satu kes sehingga memaksanya dihadapkan ke Tindakan Tatatertib di Universiti.. Apa yang membimbangkan, tindakan atau hukuman yang dikenakan ditarik semula kerana ayahnya merupakan seorang yang VVIP didalam sistem UiTM Malaysia. Saya amat terkilan mendengar cerita ini.. Dan khabarnya, bilik pelajar ini dilengkapi dengan "air-cond" dan pelbagai kemudahan yang tidak akan termimpi oleh pelajar lain untuk merasainya..

Saya berasa amat marah dan kecewa mendengar cerita ini. Ini kerana, Pelajar terbabit dan keluarganya adalah Melayu.. Mengapakah perlunya "Double-standard" didalam sistem Universiti BUMIPUTERA sendiri dan membezakan taraf seseorang pelajar itu dengan tahap jawatan ibu dan bapanya??? Dimanakah letaknya maruah kita sebagai seorang ketua dan pemimpin?? adakah ini sikap peimimpin yang harus diikuti oleh para pelapis yang akan memimpin negara pada masa akan datang?? Apabila saya mendengar cerita tersebut, saya mengeluh dan bertanya kepada diri sendiri... Sampai bilakah orang Melayu mahu menjadi Bangsa yang Manja??? Kenapa perlu dilatih anak-anak kita dengan menjadikan mereka "Spoil-brat"??? Pada pandangan saya, apabila seseorang itu bernama pelajar, maka dia tertakluk kepada peraturan dan syarat-syarat didalam Universiti tersebut. Tidak ada exemption atau pengecualian kepada mereka..

Ini menunjukkan, Ibu Bapa zaman sekarang adalah punca runtuhnya jatidiri dikalangan anak-anak muda masa kini... Maksud saya bukan semua, tetapi segelintir. Ibu bapa seharusnya mengambil pendekatan orang-orang tua terdahulu didalam mendidik dan membentuk anak-anak mereka.

Sudah terlanjur bercerita mengenai ini, teringat saya terhadap cerita orang tua saya yang pernah memasuki Maktab Tentera DiRaja di era 70an. Beliau menceritakan, Anakanda Sultan Kelantan, Yang menjadi Agong pada tahun tersebut menyertai Maktab Tentera. Apabila hujung minggu, anakanda tuanku ini pulang ke Istana Negara dan sekembalinya ke Maktab Tentera, maka driver pun siap membawa baju-baju yang siap digosok dan juga makanan yang mewah-mewah belaka buat bekalan anakanda tuanku di Maktab Tentera.. Sejurus selepas pemandu mereka beredar, para senior yang sedia menanti turun dan mencampakkan baju-baju yang siap digosok tadi kedalam lumpur dan Anakanda tuanku diarah membasuh baju-bajunya itu sendiri. Dan yang membanggakan saya, Anakanda tuanku Sultan berjaya mempatuhi arahan dan melakukan apa yang telah diarah tanpa apa-apa bantahan, complain dan beliau juga tidak terlepas dari peraturan Maktab Tentera DiRaja.

Kisah ini saya sampaikan kerana hendak para pembaca sekalian menilai jatidiri orang terdahulu berbanding dengan orang sekarang yang amat manja dan selalu mengambil kesempatan dengan jawatan yang dimiliki olh ibu dan ayah mereka...

Apabila berlakunya perkara seperti ini, Kita boleh bayangkan pa yang akan terjadi pada nasib anak bangsa kita yang dimanjakan ini. Sudahlah tidak mengerti erti kemerdekaan, ditambah pula dengan sikap segilintir ibu dan bapa yang memanjakan anak mereka. Cuba kita renungkan, pada masa dulu, kita tidak mendengar kes-kes ibubapa menampar guru... tapi sekarang ini, ibubapa semakin buruk perangai.. yalah, sayang anak tu berpada-padalah hendaknya. Saya masih ingat sewaktu di zaman persekolahan saya, jika saya dirotan oleh guru, dan saya pulang kerumah melaporkan kepada ayah saya, saya akan dirotan dan dimarah oleh ayah.. Bukan kerana apa, kerana saya telah melakukan kesalahan di sekolah.. Saya bersyukur kerana tidak dimanjakan dan hasilnya, saya menjadi lebih berdisiplin dan insyaallah saya dapat berdikari tanpa menyusahkan orang lain.

Saya sebenarnya sudah muak melihat perihal ibubapa masa kini... Kepada semua ibubapa, walaupun saya masih muda dan tidak mempunyai anak, saya memberikan pandangan saya berdasarkan pemerhatian dan pengamatan saya terhadap punca runtuhnya jatidiri dikalangan anak-anak muda kita terutama Melayu.. Kita patut mencontohi sikap yang baik masyarakat Cina yang menekankan pendidikan dan disiplin kepada anak-anak mereka..

Tolonglah sedar bangsaku... samai bila kau ingin diulit didalam duniamu yang semakin menuju keruntuhan... sedarlah,sedarlah,sedarlah...

Maafkan saya jika posting saya ini mengguris perasaan sesetengah pihak.. saya cuma memberikan pandangan dari kacamata seorang yang bernama Melayu yang sayangkan bangsanya...

Sekian.

2 comments:

abe MIE 'TERJAH' said...

http://pkrpasdap.blogspot.com

bagus...kita bukan minta hak lain tapi hak yang sudah ditemetrai selama ini... kita bukan pengemis dalam rumah sendiri.

melayuangkat said...

Assalamualaikum Anakku?

Apa khabar dan bagaimana Ramadan 1429 setakat ini?

Orang dulu dulu selalu kata: Sayang isteri tinggal tinggalkan, Sayang anak tangan tangankan..Iyalah jangan manja sangat nanti jadi macam Anakku Sazali pulak.

Memang ada juga ibu bapa yang terlalu manjakan anak anak mereka..maklumlah anak, siapa tak sayang, tapi bagi Mak Cik biarlah berpada pada..

Betul saranan kamu, kita mesti sedar mana silap bangsa kita supaya senang kita perbetulkan arah tuju hala masa depan kita, InsyaAllah.