Tuesday, October 21, 2008

Belajar Daripada Kejayaan Orang Lain Untuk Kita Berjaya... Siri I



Assalamualaikum dan salam sejahtera diucapkan kepada para pembaca dan rakan bloggers sekalian. Pada kali ini saya ingin berkongsi pengalaman saya iaitu belajar daripada kejayaan orang lain untuk saya berjaya.

Permasalahan utama yang dihadapi oleh orang melayu adalah kegagalan kita mengawal perasaan PHD (Perasaan Hasad Dengki) kita dan cemburu melihat kejayaan orang lain. Tambah teruk, kebanyakkan orang kita juga memasang niat untuk menjatuhkan orang itu dan ini. Senario seperti ini dapat dilihat terutamanya didalam bidang perniagaan dan politik. Kita asyik mencari kesalahan dan mencemburui kejayaan orang lain.

Pada pandangan saya, sudah sampai masa kita berubah, mengambil sifat-sifat baik yang ada pada masyarakat Cina yang mempunyai sifat berbaik sangka dan bantu-membantu sesama sendiri.. Siapa lagi yang akan menolong bangsa kita selain kita sendiri? Apa yang saya kesalkan adalah dewasa ini, muncul banyak pemimpin-pemimpin yang mengaku mereka ini adalah pembela bangsa tetapi hakikatnya mereka hanya membela bangsa yang terdiri daripada keluarga dan poket mereka sendiri.

Saya melihat senario ini, jika berterusan, kita akan menjadi seperti negara India yang mana bangsa mereka sendiri yang menindas sesama bangsa.

Mengapa terjadi seprti ini?? ini adalah kerana sikap kita sendiri yang mempunyai sikap dengki antara satu sama lain yang amat tebal didalam hati kita, lantas, munculnya golongan pemimpin yang bersikap serupa dan hanya mementingkan diri mereka sahaja.

Resolusinya adlah, kita seharusnya berubah, belajar daripada kejayaan orang lain, dan mengikuti jejak langkah mereka untuk berjaya juga.. pada pandangan saya ianya mudah saja, dengan menuntut ilmu. Berbekalkan ilmulah kita dapat memperjuangkan nasib bangsa agar dipandang tinggi oleh bangsa lain.


* Gambar atas sekali, gambar penulis bersama Tan Sri Senator Jins Shamsuddin sewaktu Anugerah Seri Angkasa / Gambar Bawah, bersama CEO Rangkaian Televisyen Media Prima, Dato' Seri Farid B Ridzuan sewaktu menjadi pelatih di TV3

1 comment:

azlishukri said...

tahniah dayat! abang kagum denganmu