Sunday, March 1, 2009

Apa dah jadi dengan Malaysia??? Rakyat Malaysia harus belajar dari Sejarah...






Assalamualaikum dan salam sejahtera diucapkan kepada para pembaca dan rakan bloggers sekalian. Pertama sekali saya ingin memohon jutaan kemaafan kerana tidak dapat mengemaskini blog saya agak lama kerana sibuk dengan tugasan hakiki seorang pelajar dan banyak masalah politikal dalaman yang saya perlu tempoh ketika ini. Buat masa ini, Alhamdulillah, kesemua masalah ini saya dapat harungi dengan jayanya. Walaupun kekadang terpaksa mengambil keputusan untuk beralah bagi memberi laluan kepada orang lain. Saya melihat sifat beralah ini bukan sebagai satu tindakan yang memalukan malah saya memperolehi kemenangan terbesar terhadap diri saya. Saya berjaya mengakui kesilapan saya dan sebagai pemimpin, tidak salah untuk kita mengakui kesilapan kita dan memohon maaf. Sepanjang "kesunyian" saya di dalam dunia blog ini, pelbagai isu telah berlaku. Isu di Kemenangan kontreversi BN di Perak, Sidang Kerajaan Pasir Dua Butir Pakatan Rakyat, Pilihan Raya kecil disana sini, Demonstrasi Gerakan Pemansuhan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris di Kuala Lumpur dan pelbagai lagi. Saya akan rungkaikan satu-persatu.

Kemenangan Kontreversi BN di Perak. Ini adalah sah kerana telah mendapat perkenan Seri Paduka Baginda Sultan Perak. Pada pandangan saya, biarpun apa orang kata ia konspirasi atau apa saja, ianya tetap dikira sah.


Yang kedua, isu Persidangan Dun Pasir Dua Butir Pakatan Rakyat di bawah pokok. Saya rasa amat geli hati melihat kebodohan ahli-ahli DUN pakatan rakyat yang terlalu mabuk akan kuasa dan sanggup melakukan apa sahaja untuk menyatakan mereka masih berkuasa. Ini adalah tidak sah kerana untuk mengadakan sidang DUN, Speaker perlu menghadap DYMM Sultan Perak untuk mendapat perkenan baginda untuk mengadakan sidang tergempar.


Yang ketiga, greakan pemansuhan PPSMI yang mahu mengembalikan PSMI untuk dihapuskan dan diganti semula dengan Bahasa Melayu. Pada pandangan saya, mereka cuma mahu mempolitikkan semua isu. mereka mahu mencari populariti kononya mahu memperjuangkan bahasa Melayu. Walhal, kita lupa bahawa pernahkah pakatan rakyat ambil kisah tentang Bangsa Melayu? Malah mereka sendiri sibuk hendak membuka kuota kemasukkan ke UiTM untuk Bukan Bumiputera. Jadi cermin diri dahulu sebelum mahu menjadi pahlawan.


Saya akan kaitkan isu-isu ini dengan program yang saya hadiri iaitu Program Bual Bicara Hari Pengisytiharan Persekutuan Tanah Melayu. Iaitu hari dimana Tunku Abdul Rahman mengumumkan tarikh keramat kemerdekaan negara kita di Padang Pahlawan Melaka.
Tetamu pada hari tersebut adalah Prof Emeritus Khoo Kay Kim, Tan Sri Aziz Tapa, Prof Majid Munir dan dianjurkan bersama oleh Majlis Bekas Wakil Rakyat Malaysia (MUBARAK). Pada program tersebut, kesemua ahli panel telah menegaskan bahawa perlunya kita untuk menghayati sejarah penubuhan negara ini.. Dari asas apa tertubuhnya malaysia.

Apa yang terjadi hari ini adalah kerana kita sendiri taksub dengan kuasa sehingga lupa asa kita. Kita lupa akan Perjuangan Datuk Nenek Moyang kita. Titisan darah dan keringat mereka bagi mengecapi kemerdekaan negara. Benarlah kata Dr Mahathir bahawa Melayu Mudah Lupa. Malah, pemimpin pakatan rakyat juga lupa asal mereka. Bagaimana mereka ini belajar didalam IPT yang disediakan oleh Kerajaan, Menjawat jawatan didalam kerajaan, apabila pencen saja, menjadi pembangkang dan lupa akan asal usul dan akar mereka.


Saya juga sempat melontarkan pendapat bahawa pentingnya rakyat Malaysia diajar secara sedalam-dalamnya akan sejarah kita kerana sesiapa yang lupa akan sejarah akan didera dengan mengulangi kesilapan yang sama berkali-kali. Saya juga pada program tersebut menyeru semua generasi muda untuk bangun dan sedar akan perjuangan yang menantikan kita dihadapan...


Apa yang penting, buat semua rakyat Malaysia, Dengarlah suara kerdil ini menyeru anda semua untuk muhasabah diri. Renungkanlah apa asas perjuangan nenek moyang kita sehingga tertubuhnya sebuah negara yang amat kita cintai, Malaysia. Jangan mudah terpedaya dengan dakyah pihak yang berkepentingan dan mempunyai agenda tersendiri didalam ideologi perjuangan mereka..


Bersatu teguh, Bercerai Roboh.
Sekian, Salam Perjuangan.

CHE Dayat.


* Gambar-gambar diatas adalah sekitar Program Bual Bicara Hari Persekutuan Tanah Melayu di Auditorium UiTM Kampus Bandaraya Melaka.

3 comments:

Ayman Siddiq said...

salam saudaraku..
satu kupasan yang hebat..
PPMSI bukanla isu yang besar untuk di perdebatkan dan di bantah..
Satu permainan pihak ketiga yang sahaja manjadikan satu pekara ini sebagai agenda peraih perhatian...
Bagi Ayman PPMSI adalah satu wadah pemangkin minda anak melayu agar terus dapat bersaing dengan bangsa lain. Ada yang mengatakan Mengapa JEPUN boleh maju dengan bahasa meraka... namun mengapa bukan kita?
Bagi Ayman Mudh.. di Jepun semua adalah nbangsa jepun dan menggunakan bahasa ibunda mereka. Walaupun jelasa dalam perlemnbagaan BAHASA MELAYU adalah bhasa kebangsaaan. Menggunakan bahasa Inggeris sebagai medium pembelajaran adalah satu cara untuk sama tarafkan tahap pendidikan dari berbagai bangsa.
Bersidang Bawah POKOK kerana di Halang Oleh Pihak Berkuasa, Isu Perak amat rumit dan bergolak dengan habat..
sejarah malaysia mencatatkan
satu perubahan yang sgt drastik
adalah kejatuhan kerajaan perak dalam masa kurang 1 bulan adalah mengejutkan..
Peralihan kuasa yang berlaku bagi ayman macam di rancang jer..
Maaf saudaraku..
sekadar pendapat...
Inikan Blog..
Kita bebas melontar pendapat bukan
Walau bagaimanpun
Semoga saudara terus berjuang bagi melayu...
Hanya Melayu dan Bangsa serta agama..
Aliran Kita mungkin berbeza
namun wadah perjuangn kita serupa..


Ayman Siddiq

azlishukri said...

tulisan yang baik.

Unknown said...

adehhh...ade p uitm sabah ker...sy pnh jd student ctu pd thn 1999...wendunyer tgk dewan tuh..pnh mik peksa kt ctu