Wednesday, July 15, 2009

PRK Manek Urai.. Satu Mesej buat UMNO dan PAS..


Assalamualaikum dan salam sejahtera diucapkan kepada para pembaca dan rakan bloggers sekalian. Pada kali ini saya akan mengulas berkenaan dengan Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Manek Urai yang berlangsung baru-baru ini. Tahniah buat kedua-dua parti yang bertanding.


Kalah dan menang adat pertandingan. Kepada yang menang, harap anda akan dapat menjalankan amanah yang telah diberikan kepada anda dengan jayanya. Berbaktilah dengan adil dan saksama sebaiknya. Kepada yang kalah, ini bukanlah pengakhiran sebuah perjalanan tetapi permulaan satu lembaran yang baru.

Mengapa saya berkata begini?


1) Kita lihat pada statistik bahawa UMNO telah tewas hanya pada 65 undi sahaja. berbanding PRU yang lepas dimana kita telah tewas dengan beza undi lebih 1000 undi. Ini membawakan mesej yang jelas buat UMNO bahawa rakyat semakin yakin dengan kepimpinan Datuk Sri Najib Tun Razak. Cumanya, mereka belum nampak lagi hasilnya kerana memang baru benar Datuk Najib menjadi PM. Pun begitu, UMNO perlulah terus menerus menggembleng seluruh tenaga untuk menampakkan hasil yang langsung kepada rakyat. Tetapi pada saya, ini satu permulaan yang baik kepada kepimpinan Datuk Najib.


2) Buat PAS, ini pelajaran yang pertama... Rakyat kini bertambah matang. Jangan asyik menggunakan cara kempen anda yang hanya asyik mencari kesalahan orang lain. Bila diri sendiri memerintah, kesilapan yang sama juga anda lakukan. Jangan hanya pandai berkata-kata tetapi perlaksanaan tidak ada.


3) Buat Dato Mustapa Mohamed, saya ucapkan tahniah buat beliau. Pada pengamatan saya, beliau merupakan seorang pemimpin yang bersih dan ikhlas didalam perjuangan. Saya berkesempatan bertemu dengan beliau di dua lokasi dan diwaktu beliau memegang dua portfolio yang berbeza. Iaitu di UiTM Kampus Bandaraya Melaka sewaktu beliau menjadi Menteri Pengajian Tinggi dan di Kementerian Pertanian sewaktu beliau menjadi Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani. Saya lihat apa saja portfolio yang dipegang oleh beliau berjaya membukti beliau telus dan tekun didalam kerjanya. Justeru kita dapat lihat hasil yang begitu ketara di Manek Urai.


4) Buat UMNO, seperti yang saya selalu sebut, kita haruslah mula berkempen secara berhemah dan menyentuh aspek rohaniah. Sama seperti yang kita lakukan di Manek Urai. Kita sudah berada di landasan yang betul, cuma kita perlu bekerja dengan lebih keras lagi bagi memenangi hati rakyat.


"Sesungguhnya perjuangan kita belum selesai, kerana hanya yang cekal dan tabah akan membina mercu tanda bangsanya yang berjaya".


Salam Perjuangan.

1 comment:

Basuh Baju said...

mesej jg kpd semua generasi..supaya bijak dalam berkempen.. nilai betul2 dlm memilih calon.. :)