Wednesday, July 22, 2009

Kisah Manusia Yang Lupa Diri





Assalamualaikum dan salam sejahtera diucapkan kepada para pembaca dan rakan bloggers sekalian. Pada kali ini saya ingin mengulas tentang kisah manusia yang lupa diri. Di Malaysia ini, kita dapat lihat berapa ramai manusia yang lupa diri dan tidak mengenali erti syukur. Golongan ini juga telah menjadi ikon di Malaysia.
Rakyat/ Orang Ramai sudah terpedaya dengan golongan ini. Saya ibaratkan golongan ini sebagai Syaitan yang bertopengkan manusia yang sanggup berbuat apa saja demi kepentingan diri sendiri. Di sini saya ingin jadikan 3 orang sebagai ikon golongan manusia yang lupa diri. Mereka adalah:
1) Anwar Ibrahim
Anwar Ibrahim adalah seorang pejuang pelajar, dan juga pejuang kuat bangsa melayu ketika didalam UMNO. Saya sendiri pun menyokong perjuangan beliau didalam UMNO kerana beliau merupakan seorang yang terpelajar dan juga dilihat sebagai pengganti yang ampuh Tun Dr Mahathir kerana mempunyai visi dan misi untuk melihat bangsanya berjaya. Sepanjang didalam UMNO, Anwar Ibrahim telah diberi layanan "karpet merah" oleh Tun dan beliau saya kira telah dapat memegang jawatan Ketua Pemuda dan juga melonjak hingga ke Timbalan Presiden dalam masa yang singkat. Ramai juga golongan veteran didalam UMNO yang sakit hati dengan kepantasan Anwar Ibrahim melonjak naik. Tetapi lama-kelamaan, Anwar sendiri mengepalai apa yang ditentangnya iaitu mengamalkan kronisme, rasuah dan menjadi kaya dengan kedudukannya sebagai Menteri Kewangan, Timbalan Perdana Menteri. Dan setelah dipecat dari kesemua jawatan didalam UMNO dan Kerajaan, beliau melenting. Kerana terlalu kepingin mahu menjadi Perdana Menteri, Anwar Ibrahim melancarkan gerakan reformasi yang memusnahkan maruah negara. Sanggup bersekongkol dengan barat dan mengutuk negara sendiri hanya kerana dia tidak dapat apa yang dikecapinya. Kemudian menubuhkan Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang memperjuangkan supaya Anwar dibebaskan dan setelah dibebaskan, parti ini tampak seperti tidak ada matlamat perjuangan dan kini PKR meneruskan agenda busuk Anwar untuk menjadi Perdana Menteri. Anwar, kini seorang pemimpin liberal. Dia terpaksa berubah watak kerana kemarukkan undi dari kaum lain walhal semasa beliau didalam UMNO, beliaulah yang memperjuangkan habis-habisan hak keistimewaan melayu dan kini mahu berdolak-dalih. Pada pandangan saya, Anwar Ibrahim adalah manusia yang tidak tahu erti syukur dan lupa diri. Tidak puas hati lagikah sudah menjawat jawatan Timbalan Perdana Menteri? sepatutnya beliau terimalah Qada' dan QadarNya.

2) Zaid Ibrahim
Saya tidak "familiar" dengan kisah beliau didalam UMNO, cuma yang saya tahu beliau mendapat apa yang dikecapinya sekarang adalah bersama UMNO. Pak Lah memberi kepercayaan kepadanya sebagai Menteri. Jika dilihat sumbangannya kepada UMNO, saya tidak nampak satu sumbangan pun melainkan membaling najis ke UMNO setelah mendapat bunga yang harum dari parti itu. Inilah juga tergolong dikalangan orang yang lupa diri dan tidak bersyukur.

3) Chua Jui Ming
Ini memang seorang yang mudah lupa diri. Memegang jawatan didalam MCA lebih dari 2 dekad dan menjadi Menteri Kesihatan juga masih belum mencukupi bagi beliau yang menyertai PKR pada minggu lepas.

Pada hemat saya, saya kira 3 manusia ini masih tidak berpuas hati dengan apa yang mereka kecapi semasa didalam Barisan Nasional dulu. Sudah-sudahlah membohongi rakyat yang kononnya anda ini seorang pejuang sejati, tidak mengamalkan rasuah dan kronisme. Walhal anda sendiri mempunyai aset berjuta-juta dan mengamalkan Kronisme semasa anda menjadi pentadbir. PKR kini pun di negeri Selangor gagal untuk melaksanakan apa yang dijanjikan sewaktu Pilihan Raya yang lalu.
Kepada rakyat, saya minta anda berfikiran rasional. Janganlah tertipu dengan 3 golongan ini...

Salam Perjuangan.
CHE Dayat.

1 comment:

Ayman Siddiq said...

salam, Lumrah manusia mencari terbaik dalam kehidupan...
kalau kita rasa kereta lama kita dah tak mampu nak tunjukan prestasi yang baik...mengapa tidak tukarkan pada yang baru jika mampu...walau pun kereta lama tu dah di gunakan berbelas tahun..hatta berpuluh tahun...masih lagi boleh di cop LUPA DIRI ker???
Perjuangan tetap perjuagan...politik tetap politik..tak kira la di pihak mana...lagi pun kan DEMOKRASI dan 1 MALAYSIA