Friday, December 26, 2008

Selamat Tinggal 1429... Selamat Datang 1430.. Signifikan Maal Hijrah


Assalamualaikum dan salam sejahtera diucapkan kepada para pembaca dan rakan bloggers sekalian. Kita bakal meninggalkan tahun Hijrah 1429 dalam masa beberapa hari lagi. Waktu Maghrib pada Ahad ini menandakan Tibanya tahun baru bagi Kalendar Umat Islam iaitu 1430 Hijrah.

Apabila tiba 1 Muharram, kita semua maklum bahawa itulah tarikh keramat Nabi Muhammad S.A.W berhijrah dari Mekah ke Madinah. Inilah yang menyebabkan kita menerima ajaran Islam. Hijrah ini sungguh besar maknanya. Bukan sahaja berhijrah dari satu tempat ke satu tempat yang lain tetapi juga berhijrah dengan membawa kejayaan. Nabi Muhammad telah membuktikan melalui Hijrah, Baginda dapat menyebarkan Syiar Islam sehingga kini yang Umatnya mencapai lebih 2 Billion seluruh Dunia. Didalam kehidupan kita, kita juga memerlukan penghijrahan.

Penghijrahan kepada yang baik kepada yang lebih baik. Inilah masa untuk kita berubah. Inilah masanya untuk kita muhasabah diri dan memikirkan untuk melakukan Penghijrahan Rohani dan Jasmani demi kebaikan bersama.


Kepada semua pembaca dan rakan bloggers Kisah Sebuah Bangsa, saya ingin mengucapkan Selamat Menghayati Tahun Baru 1430. Kita muhasabah diri kita, dan buat perancangan bahawa Tahun 1430 Hijrah haruslah lebih baik dari 1429 Hijrah.
Sekian.

4 comments:

melayuangkat said...

Assalamualaikum anakku,

Mak Cik ucapkan Selamat Menyambut tahun Hijrah 1430.

Semoga kamu bertambah bersemangat untuk meneruskan cita cita hidup dan selamat sejahtera segalanya, Amin!!

Muhammad Azli Shukri said...

selamat berhijrah..

zul rahman said...

insyaAllah,

saudara che dayat yang saya hormati,

salam singgah, salam maal hijrah 1430H, salam tahun masehi 2009.

quote:
"Penghijrahan kepada yang baik kepada yang lebih baik. Inilah masa untuk kita berubah. Inilah masanya untuk kita muhasabah diri dan memikirkan untuk melakukan Penghijrahan Rohani dan Jasmani demi kebaikan bersama".
-posted by C.H.E Dayat at 7:45 PM on Dec 26, 2008

apabila dikau sudah berbicara tentang bangsa dan nasib bangsa, maka dirimu sebenarnya sudah lama berubah...

kenyataannya sekarang, apakah kita sebenarnya 'perlu (mahu) berubah' atau
sebenarnya 'perlu kembali kepada yang asal'(yang terdahulu)?

semoga hijrah kali ini memberikan kita lebih banyak lagi pemahaman tentang hijrah yang sebenar-benarnya hijrah, insyaAllah.

salam hormat,
zul rahman

Ayman Siddiq said...

Hijrah adalah satu konsep perpindahan dari segi mental dan fizikal. Bukan mudah untk berhijrah, amil contoh ketika Baginda ingain berhijrah dari Mekkah ke Madinah, kaum muhajirin mekah pelu meninggalkan sgalanya yang berada di tanah air sendiri, kekayaan, nama dan sebagainya, Saidina Abu Bakar sendiri telah mendermaan semua hartanya fi Sabillah. Namun, adakan kini pernghijarahan mampu di lakukan oleh kita?
Konteks penghijarahan yang semakin luas mencakupi perlbagai bidang.
Hijrah dari segi apa yang kita inginkan?
Mentaliti yang dahulunya melayu Lama(LAME MALAY) atau berubah kepada Melayu Malaysia yang kian tidak lagi nampak kemalayuannya?
Ayman Siddiq Hanya Bernukil dan mencerna sedikt pendapat, agar kita kian bersedai untuk terus berhijarh dari kegelapan kepada yg lebih cerah dan telus...
Panghijrahan yang terbesar adalah pada MAC 09...
Penghijarahan Politik Bangsa UMNO...